marketingboeken-logo-groot
27 januari 2015

Het programma “Het beste idee van Nederland” is al enige tijd op de Nederlandse televisie. In het programma proberen ondernemers een idee en product aan te prijzen door middel van een pitch. De beoordeling is in handen van een vakjury en het Nederlands publiek. Hierbij speelt niet alleen het idee of product op zich een rol maar zeker ook de pitch. Een slechte pitch kan een goed product om zeep helpen terwijl een slecht product met een goede pitch toch nog verkocht kan worden. Een aantal deelnemers aan dit programma zouden zeker baat hebben gehad bij het boek Pitch! van elevator tot aanbesteding van Alette den Exter en Rick Willemsen. In het boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een overtuigende pitch kan neerzetten.

Opbouw van het boek

In Pitch! van elevator tot aanbesteding wordt in vijf stappen uitgelegd hoe je een perfecte pitch neerzet. De eerste stap bij het neerzetten van een goede pitch is om simpelweg goed na te denken over je pitch. Voor wie geef je de pitch? Wat is het probleem en welke oplossing draag jij aan? En wat maakt jou beter ten opzichte van de concurrentie. Zorg dat je dit in kaart hebt en je hebt een basis voor je pitch. Vervolgens is het belangrijk om je pitch uit te schrijven. Denk na over hoe je zoveel mogelijk impact kan genereren met je pitch. Ga daarna je pitch oefenen met een “generalerepetitieteam” en gebruik de feedback die je krijgt. De laatste stap is het daadwerkelijk geven van je pitch.

Tips bij een pitch

De auteurs geven bij elke stap zeer praktische en duidelijke tips en tricks. Daarnaast wordt er in het boek verschillende links gegeven naar nuttige of leuke video’s over het betreffende onderwerp. Dit geeft zeker een leuke variatie tijdens het lezen. Als laatste wordt er in het boek advies gegeven bij een apart soort pitch, de aanbestedingspitch. Dit hoofstuk geeft advies over hoe je het beste een aanbesteding kan binnenhalen en wat je wel en niet moet doen. Het laatste hoofdstuk is niet voor elke pitcher even nuttig maar de eerste vijf hoofdstukken zijn zeer handig voor een (beginnende) pitcher.

Beoordeling Pitch! van elevator tot aanbesteding

Pitch! van elevator tot aanbesteding is een boek vol met nuttige en praktische tips. Alles wat je moet weten over het geven van een overtuigende pitch staat erin. Dit boek is zeker een aanrader voor een (beginnende) pitcher. Alhoewel de informatie waarschijnlijk grotendeels ook wel online te vinden is, is het toch handig om alle informatie bij elkaar te hebben in een praktisch boek. Daarnaast is het boek zeer goed geschreven wat het prettig maakt om te lezen. Om deze redenen geeft de redactie van Marketingboeken.net dit boek vier sterren.