Celebration toast with champagne3 tips voor de nieuwjaarsborrel

Zo aan het eind van het jaar heb je ongetwijfeld teruggeblikt. Heb je interessante mensen ontmoet en gave klussen gedaan? Welke successen heb je behaald? Welke kansen heb je laten liggen? Maar als de veegwagen op 2 januari door de roodbeklede straten schuifelt, is het ook weer tijd om vooruit te kijken. Misschien heb je zelfs al een paar nieuwsjaarsborrels of inspiratielunches in de planning staan, waarop je nieuwe mensen zult ontmoeten. Tijd om je pitch op te poetsen, we gaan netwerken!

Netwerken. Jek! Velen vinden het een vies woord en toch een noodzakelijk kwaad. Het voelt wat ongemakkelijk om jezelf te moeten verkopen. Die borstklopperij past gewoon niet zo bij onze calvinistische genen. Toch zullen de zelfstandige professionals steeds meer hun kop boven het maaiveld uit moeten steken om zichzelf te onderscheiden van de rest. Uit onderzoek van het CBS (sept. 2014) blijkt namelijk dat het aantal zelfstandigen dit jaar is toegenomen tot bijna 1,5 miljoen. Dat is ruim 16% van de werkende Nederlanders. De vijver waaruit opdrachtgevers vissen, wordt dus alsmaar groter.

Maar ook bij mij gaan de nekharen overeind staan als iemand zegt dat ‘netwerken een werkwoord is’. Ik zeg liever dat het een meervoud is. Twee netwerken die je met elkaar kunt verbinden. Meer is het niet. De kunst van netwerken is dat je niet alleen contact maakt met een ander, omdat hij een interessante opdrachtgever of businesspartner kan zijn, maar ook omdat hij waardevolle contacten kan hebben. Zelfs wanneer mensen op het eerste gezicht niet interessant lijken voor jouw product of dienst, kunnen zij relaties in hun netwerk hebben die precies in jouw doelgroep vallen. De truc is dan jouw pitch zo neer te zetten, dat jouw gesprekpartner jou in zijn netwerk kan ‘verkopen’.

 

KLT-factorDe KLT-factor

De krachtigste marketingtool blijkt nog steeds de mond-tot-mondreclame. Zorg ervoor dat je bij de mensen die je ontmoet de zogenaamde KLT-factor vergroot: know, like en trust. Want als jouw contacten WETEN wat je doet, jou een nieuwe klus GUNNEN (lees: er moet een klik zijn) en erop kunnen VERTROUWEN dat jij de belofte die zij aan hun relatie doen, waarmaakt, kunnen zij jou makkelijker voorstellen aan iemand uit hun eigen netwerk. Hieronder drie tips om wat vitamine KLT aan jouw pitch toe te voegen.

 

Tip #1 Benoem het probleem van jouw ideale kant

Waar aanbod is, moet vraag zijn. De basis voor marktwerking, dat weten we allemaal. Toch zijn veel pitchers, als ze vertellen over hun product of dienst, geneigd te blijven hangen in een feitenrelaas over unieke producteigenschappen en werkwijzen. Gevolg? De luisteraar haakt af, dwaalt met zijn ogen af naar de borrelhapjes of moet opeens een dringend telefoontje plegen. Je bent te weinig concreet. Om ervoor te zorgen dat jouw gesprekspartner snel begrijpt wat je doet, kun je beter beginnen met het probleem te benoemen dat jij voor jouw klanten oplost. Begin eens met: ‘Ik merk regelmatig dat (…)’ of ‘Mijn klanten lopen vaak tegen het volgende probleem aan (…)’.

 

Tip #2 Maak het persoonlijk

Op elke nieuwjaarsborrel is er een te vinden; de glibberige netwerkjager. Hij is vol van zichzelf, maakt niet echt contact met anderen en als je met hem in gesprek bent, merk je dat hij af en toe over je schouder loert naar een mogelijke interessantere prooi. Hij wisselt visitekaartjes uit alsof het voetbalplaatjes zijn en weet aan het eind van de middag niet meer welk gezicht bij welk kaartje hoort.

Wees geen gladjakker, maar besteed oprechte aandacht aan de mensen die je ontmoet en neem de tijd. Vertel wat over jezelf, bijvoorbeeld waarom je doet wat je doet. Hoe ben je in deze branche beland? Waar komt je passie vandaan? Wat drijft je dit te doen?

 

Tip #3 Toon interesse

Mensen vinden het nou eenmaal heerlijk als er naar ze geluisterd wordt. Stel vragen en zoek naar overeenkomsten (het lijkt wel een speeddate). Probeer het zakendoen even uit te stellen.

 

Op een pitchy en succesvol 2015!

Alette den Exter
Pitchcoach / www.pitchcoaching.nl

 

Workshop en het boek

Heeft jouw pitch aanscherping nodig? Kom dan op dinsdagavond 3 of 10 februari naar de Workshop.

Meer tips over succesvol pitchen lees je in het boek ‘PITCH! Van elevator tot aanbesteding’ van Rick Willemsen en Alette den Exter. Bestel het boek

2 thoughts on “3 tips voor de nieuwjaarsborrel

  1. wat ik de laatste tijd vaak hoor is dat… Grapje, ik vind het een prima stuk met zeer bruikbare tips, als we dat nou allemaal eens gaan doen, worden netwerkborrels veel zinvoller. Ik ga ermee aan de slag, dank!

    • alette

      Wat leuk, Ron! Sorry dat we zo laat pas reageren op dit bericht. We zien hem nu pas staan. Veel succes! Groet, Rick en Alette

Comments are closed.